Mirte van den Heuvel

Functie: 
Praktijkmanager
Interessante gastdocenten en een apotheker die les gaf. Zo’n opluchting, zij kennen de praktijk!

In 2018 volgde Mirte van den Heuvel (33 jaar) de masterclass Thuiszorg. Ze was teamleider in de apotheek, mede verantwoordelijk voor het kwaliteitsmanagementsysteem en stond ook met de voeten in de klei. Ze werkte voor twee zorginstellingen en regelde de medicatierollen in de wijk. “Het leukste aan de masterclass vond ik de gastdocent die zelf ook in een distributie-apotheek werkt. Ze had zoveel praktische tips. Die we vervolgens zelf ook direct geïmplementeerd hebben.”

Mirte woont in het Limburgse Elsloo. Na een paar jaar werken als apothekersassistente volgde ze de hbo-opleiding Manager in de zorg. Inmiddels heeft ze het roer omgegooid, de apotheek achter zich gelaten en werkt ze als praktijkmanager voor huisartsen. Hobby’s? Ook daar heeft ze haar werk van gemaakt. Mirte is Yoga-docent “Een manier om jezelf beter te leren kennen, je grenzen te onderzoeken en even bij jezelf te komen in de hectiek van de dag.”

Waar gaat de masterclass over?
“De docent gaat in op de samenwerking tussen de apotheek en de andere zorgverleners rondom een patiënt. Wet- en regelgeving, medicatieveiligheid, dagelijkse communicatie en het oplossen van problemen. We kregen antwoorden op vragen als ‘Wie is waarvoor verantwoordelijk en hoe regelen we dat in?‘

Theoretische stukken worden direct met voorbeelden vertaald naar de praktijk!”

Wat waren uw verwachtingen?
In eerste instantie dacht ik dat het veel theorie zou zijn. Gelukkig waren er interessante gastdocenten en een apotheker die les gaf. Zo’n opluchting, ze wisten wat zich in de praktijk afspeelde. Het uitwisselen van ervaringen ging zo soepel, omdat de situaties bekend waren bij zowel de cursisten als de docenten.”

Wat zijn de inzichten die de masterclass u gegeven heeft?
“Ik kreeg inzicht in de zorgverleners rondom een patiënt. Door uit te zoomen en het medicatieproces breed te bekijken heb ik zoveel meer begrip gekregen voor andere zorgverleners. Samenwerken en de dialoog aangaan, dat levert veel op. Vaak gaat het om kleine dingen, zoals een geneesmiddel op een toedieningslijst voor twee dagen. Dit is een extra handeling voor de apotheek, maar zo belangrijk voor de thuiszorg. Nu is duidelijk waarom de thuiszorg zoiets vraagt, waardoor je het met plezier voor ze doet in de apotheek!”

Een onderdeel van de masterclass is stage lopen bij een zorgorganisatie. Hoe heeft u dat ervaren?
“Tijdens de stage zag ik de problematiek op de vloer. Duidelijke communicatie en korte lijnen zijn in het belang van de patiënt, maar ook de zorgverleners profiteren hiervan. De samenwerking met de thuiszorg is flink verbeterd. Een praktisch voorbeeld: Wij kopieerden al jaren pakbonnen, dat was ooit een afspraak met de financiële administratie. Tijdens de stage ontdekte ik dat de verpleging ze al jaren weggooiden, ze wisten niet wat ze ermee moesten doen. Ook de financiële administratie heeft er nooit meer naar gevraagd. Zonde van alle energie en het papier!”

Wat heeft de masterclass u gebracht?
Een onverwachte wending! Ik heb ervoor gekozen om de apotheek achter me te laten en als praktijkmanager voor huisartsen te gaan werken. In deze baan neem ik de organisatorische aspecten over van een huisartsenpraktijk. Zo hebben de zorgverleners meer tijd en aandacht voor de patiënt. Ook de samenwerking met andere disciplines, gezond leven stimuleren en verbeteren van de kwaliteit van zorg, vind ik erg interessant.”

Zou u andere farmaceutisch consulenten en apothekersassistenten een masterclass aanbevelen?
Ja, doen! Zo leuk, praktisch, direct toepasbaar en er gaat een wereld voor je open. Niet meer alleen kijken naar je eigen stukje, maar naar het totaalbeeld. Het gaat je meer verdieping, ervaring en meer plezier opleveren in je werk.